Po tem, ko je Taekwondo postal olimpijski šport, je postalo jasno, da samo treningi veščine ne bodo dovolj za poseganje po najvišjih mestih na največjih tekmovanjih. Žal niso dovolj niti za nastopanje na resnejših tekmovanjih lokalnega značaja. Dobrim trenerjem je jasno, da je kondicijski trening, z vsemi potrebnimi vsebinami, neizogiben v treniranju Taekwondo-ja. Vse vrhunske reprezentance imajo kondicijske trenerje, ki tesno sodelujejo s športnimi trenerji pri pripravi in izvajanju programa.

V TKD klubu Red Power smo prepričani, da kondicijski trening ni samo za vrhunske športnike, ampak je nujno potrebna vsebina treniranja na vseh nivojih. Zamujenega se v poznejših leti ne da nadoknaditi, zato s kondicijskim treningom začenjamo že pri kadetih.

Tek je sestavni del skoraj vsakega športa. Pri TKD-ju izjemoma ni, kar pa ne pomeni, da ni pomemben del treninga. Pri tekaških treningih se naučimo tehnike teka z različnimi tekaškimi vajami. Tekaške vaje so namenjene izboljšanju tekaške tehnike in krepitvi mišic nog, ki pri teh vajah sodelujejo. To so pa ravno tiste mišice, ki nam pomagajo pri učinkovitem gibanju po borilnem prostoru in izvajanju različnih udarcev in kombinacij udarcev. Po kvaliteti izvajanja tekaški vaj ne zaostajamo za atleti, dolgoletne izkušnje so naredile svoje. Pravilna tehnika teka nam pomaga pri intervalnih treningih. To so teki na različnih razdaljah od 30 do 400 m z odmori, ki so odvisni od namena. Pri treningu hitrosti uporabljamo krajše razdalje in daljše odmore. Ker med borbo večino energije dobimo iz anaerobnih procesov, izvajamo intervale na različnih razdaljah s kratkim odmorom.  Aerobni energijski sistem v borbah ni posebej prisoten, ima pa pomembno vlogo pri hitrejši regeneraciji, pri lažjem prilagajanju na skupno količino različnega treninga in krepi moč volje (kadar je treba malo potrpeti). Daljših tekov ne izvajamo, tečemo v ogrevanju in po koncu treningov. Občasno naredimo kak polurni tek, kar pa ni pravilo. Na atletskem stadionu izkoristimo razpoložljivo opremo in atletske vaje. Tako zelo pogosto izvajamo atletske vaje na ovirah za povečanje mobilnosti v kolčnem sklepu, naredimo pa tudi razne skoke in poskoke čez ovire, pri čemer smo posebej pozorni na delo gležnjev pri odrivu in doskoku.  Reaktivna moč je temelj generiranja sile v TKD-ju. Princip delovanja pa je z biomehanskega vidika podoben sprinterskemu teku. Koleno hitro zamahne naprej gor, potem pa noga potuje hitro nazaj na tla, kontakt pa je samo s sprednjim delom stopala. Zato je šprint, ki zahteva dobro tehniko, sestavni del večine treningov. Na treningih delamo štarte iz različnih položajev, stopnjevanja hitrosti, maksimalne šprinte in štafetne teke. Pa še vedno nismo atleti, čeprav treningu preprosto rečemo atletika, ker to ni naš namen. Namen je izkoristiti metode in rekvizite iz atletike za čim boljše učinke na sposobnosti, ki nam bodo prišle prav v TKD-ju.

 

Dvigujemo tudi uteži in začnemo zelo zgodaj. Tudi tu se zamujeno težko nadoknadi. Kot vsake športne tehnike se je potrebno tudi dviganja uteži naučiti zgodaj. Namen je, da se naučimo tehnike olimpijskih dvigov in nekatere druge vaje z utežmi. Nikakor ne želimo prehitevati razvoja in izkoriščati biološki dobi neprimernih metod treniranja za pridobivanje konkurenčne prednosti, vendar je v praksi običajno tako, da ko bi športniki morali začeti trenirati z utežmi tega preprosto ne znajo. Vaje z utežmi kombiniramo z vajami za trebušne in hrbtne mišice, vajami za ravnotežje in eksplozivnimi vajami, ki jih izvajamo z utežmi ali z medicinkami. Pri treningu za moč naprednejših tekmovalcev je pomembno upoštevati dejstvo, da so pri TKD tekmovalci razdeljeni v kategorije po teži. Določene metode treninga moči lahko povečajo težo tekmovalca.

Kondicijski trening služi tudi kot preventiva pred poškodbami. Raziskovalci, ki so se ukvarjali s poškodbami tekmovalcev pri TKD-ju, so med drugim  ugotavljali, da tekmovalci, ki so bili dalj časa odsotni zaradi poškodbe, pred poškodbo praviloma niso imeli ustreznega kondicijskega treninga. Seveda se tudi mi srečujemo s poškodbami, ki pa so lažje in ne zahtevajo daljše odsotnosti.

Naloga kondicijskega treninga je podpora iz ozadja. Upoštevati je potrebno trenažne zakonitosti Vsekakor pa mora biti kvaliteta pred kvantiteto. Kondicijski trener in TKD trener tesno sodelujeta. Specifične kondicijske vaje (npr. intervalni treningi z udarci) izvaja TKD trener, ki je zadolžen tudi za implementacijo kondicijskega treninga v športni dosežek.

*Poljane – za tiste, ki ne veste, na Poljanah v Mariboru je najlepši atletski stadion v Sloveniji!

Avtor: Ladislav Mesarič